מזל טוב, החלטת לבנות אתר לעסק שלך
הכל מתחיל מהחלטה פשוטה ובעלת משמעות רבה: הקמת אתר אינטרנט לעסק שלך.
בישיבת שותפים (או בלי שותפים) עם קפה בלי עוגיות החלטתם שצריך אתר לעסק. נתחיל בכך שנברך אתכם בהחלטה החשובה הזאת, בעידן טכנולוגי כל כך זה הרי מחייב שיהיו לעסק שלכם פנים ברשת והנה הגיעה העת. לא נחזור על התהליך בבניית אתר אבל נספר לכם שכל מי שנכנס לתהליך מבין מהר מאוד שאין קיצורי דרך ועל מנת שיהיה לכם אתר מקצועי שיענה על הצרכים שלכם כבית עסק, עליכם לחשוב עד לפרטי הפרטים הקטנים...
לשם כך דרוש איש מקצוע מתחום האינטרנט, בעל ניסיון רב בניהול וליווי פרויקטים, אשר יחד אתכם ישב ויכין אפיון מדויק ונכון לצרכים של בית העסק שלכם.
הפרמטרים הבסיסיים עליהם יש לעמוד באפיון אתר:
לאחר שבחרתם איש מקצוע טוב עם הרבה פרויקטים מוצלחים בהיסטוריה שלו, מגיע שלב ה - "ספר לי ואני אספר לך"... ככל שהוא יידע יותר אודות העסק ודרכי העבודה הנהוגים בו, כך יותאם עבורכם כלי עבודה נוסף, דהיינו אתר, ששימוש נכון ויעיל בו יכול למנף את העסק שלכם גבוה... והרי לשם כך התכנסנו מלכתחילה...
"ספר לי ואספר לך" - כל אפיון מחייב הרבה פרטים על העסק, בלי קשר לאתר כרגע, צריך להבין כיצד עובד בית העסק, מה המוצרים החזקים שלו, מה השירות החזק שלו, במה הוא חלש... לדוגמה: לא נרצה לעשות טלפון גדול של שירות הלקוחות בראש העמוד, כאשר אין בכלל שירות לקוחות. בעולם טכנולוגי הכל אפשרי, אין משהו שכמה עשרות או מאות או אלפים של שורות קוד (שורות קוד = מאחורי הקלעים של האתר - המטריקס) לא יכולות לעשות ולכן התאמת המוצר יכולה להיות פרודוקטיבית ויעילה מאוד אם עושים זאת נכון.
אחרי שאפיינו את העסק כמו כפפה, יודעים עליו הכל, אפשר להתחיל לעבוד...!
פרמטר ראשון וחשוב ביותר, מי קהל היעד אליו פונה האתר ?
אתר שפונה לקהל יעד המחפש בתי אבות לדוגמה, ברור לנו שקהל היעד של האתר הוא גילאים 50 + המחפש פתרון דיור להוריו, נתון זה יסייע לנו להתאים תוכן גדול וברור, למשל: מספר טלפון מודגש ונוח, הקהל יעד כזה מתעקש לשוחח ולא מסתפק במייל ועוד התאמות לפרטי פרטים חשובים עבור דור שלא גדל על טכנולוגיה..
מטרות האתר, לחשוב אם היה לנו אתר, כיצד הייתי רוצה שהוא יעזור לעסק?
לדוגמה: אם עושים אתר למסעדה, יהיה נכון לעשות כפתור "הזמן שולחן" מתוך עמודי התפריט. כשאתה מביא את הגולש לרייר על השולחן עם תמונות מנות משגעות חשוב שיהיה לו כפתור בולט להזמין שולחן, הנעה לפעולה זה הבסיס לאינטראקציה עם הגולש.
דוגמה נוספת: באתר של רופא יהיה נכון לחבר מערכת לתיאום תור מתוך האתר ושזאת תעדכן את יומן הקליניקה של הרופא, כך כל גולש באתר הופך להיות לקוח פוטנציאלי שיכול במקום לתאם פגישה אצל הרופא.
חשוב מאוד לאפיין את שיטת העבודה בעסק וכיצד האתר יכול לעזור?
לדוגמה: אם יש דמות אחת שמקבלת פניות מסוימות של לקוחות, למשל מחלקת דרושים, אפשר שהאזור האישי הזה יופנה אל אותה נציגה מאשר פניה למזכירות והיא תעביר לאותה נציגת כח אדם.... אתם כבר משקיעים כסף באתר אז בואו תייעלו גם את הניתוב לעובדים.
דבר נוסף שטוב לעדכן את מאפיין האתר, האם יהיה קמפיין פרסום בשנה הקרובה, אתרים שמופעלים עליהם קמפיינים יצטרכו עמודים ייעודיים לקבלת גולשים מקפיינים ואין יותר מרגיז מתשלום של כמה אלפים על אתר ואז הקמפיינר אומר לך תוציא 1000 שח להקמת עמוד נחיתה, מסכן הקמפיינר שייפול על אותו בעל עסק. תמיד תזכרו שכל פעילות אינטרנטית כרוכה באנשי מקצוע ועולה כסף.
כמו שכל עסק שונה מהאחר, כך גם האתרים וכל מקרה לגופו, יש אפיונים מהירים ובאמת שאין מה לחפור הרבה ויש אתרים שדורשים הבנה מעמיקה וניתוח שוק וקהלי יעד, דוגמאות מהעולם וכו', לרוב אתרים עם התאמת מערכות ייעודיות או אתרי חנויות גדולות.
מקרים נוספים שבהם יש צורך באפיון מעמיק הם אתרי תוכן ייחודיים.
יתרון נוסף באפיון מעמיק - הוא עוזר לכם לקבל הצעת מחיר מדויקת לפרויקט שלכם, גם מהעיצוב וגם מהתכנות, כולם יודעים אילו עמודים יש לעצב ואילו מערכות צריך לתכנת, אפיון כזה יחסוך הרבה מריבות עם אנשי מקצוע מאחר וכל פעילות עולה כסף, מה שלא כתוב בהסכם לא יוצא לפועל, הכל חייב להיות גלוי וברור עד לפרטי פרטים. אידיליה כזאת תחסוך כסף, אי הבנות וחוסר שביעות רצון.
שורה תחתונה לפנייך..
כשמאפיינים אתר זה הזמן להיכנס לפרטי פרטים, ולא להתבייש לתת מקסימום מידע לאנשי מקצוע, כל פיפס קטן משפיע על עשרות אם לא מאות גולשים. ככל שהאתר המתוכנן יהיה גדול יותר כך האפיון יהיה מעיק, פולשני, חטטן, חצוף וחסר טאקט ורק כך תוכלו לקבל אתר מדויק עם מינימום תקלות בדרך.. אז שווה לשפוך את הקישקעעע..
בברכת הצלחה גדולה ועשייה מרובה!!